MÓJ DOM- POLSKA
Propozycje zajęć do pracy z dziećmi (można wybrać dowolną aktywność). Zachęcam Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na platformie Microsoft Teams.
Temat: Warszawa stolicą Polski
„Gdy jest nasza stolica?”- rozmowa kierowana z dzieckiem przy mapie Polski. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat stolicy naszego kraju. Zadaje dziecku pytanie co to jest stolica? (Stolica to najważniejsze miasto w Polsce, w którym znajdują się urzędy, podejmujące decyzje dotyczące naszego kraju.) Rodzic przedstawia dziecku mapę Polski, wskazuje na niej Warszawę i najdłuższą rzekę Polski- Wisłę, która przepływa przez naszą stolicę. Tłumaczy, że Warszawa jest stolicą Polski i że mieszka w niej prezydent.
„Poznajemy Warszawę”- oglądanie ilustracji przedstawiających miasto Warszawę, jej zabytków i charakterystycznych miejsc. (Zamek Królewski, Warszawska Syrenka, Starówka, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie, Pałac Prezydencki, Kolumna Zygmunta, Grób Nieznanego Żołnierza, Stadion Narodowy. (prezentacja multimedialna lub filmik na YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI
Ćwiczenie oddechowe „Piórko”. Dziecko kładzie na dłoni piórko, bierze wdech nosem, wydycha powietrze ustami tak, aby je zdmuchnąć. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
„Syrenka”- słuchanie wiersza i rozmowa na temat herbu Warszawy. Pokazanie ilustracji przedstawiającej herb Warszawy- Syrenkę.
Syrenka
Janusz Laskowski
Stoi Syrenka nad Wisłą,
słońce w jej oczach zabłysło.
Warszawskie dzieci tu przyszły,
stanęły na brzegu Wisły.
Kiwają Syrenie ręką:
„Jakże się miewasz Syrenko?”
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O kim opowiada wiersz? Gdzie stoi Syrenka? Kto przyszedł do Syrenki? Co zrobiły dzieci?
„Układam Syrenkę”. Dziecko układa ilustrację przedstawiającą herb Warszawy. Załącznik znajduje się w prezentacji multimedialnej.
Zachęcam do pokolorowania ilustracji przedstawiającej Syrenkę Warszawską. (załącznik w prezentacji multimedialnej)
Temat: Różne oblicza Polski
Zachęcam do spaceru po okolicy zamieszkania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na panujący krajobraz, np. spacer po wsi- pokazanie łąk, pól itp.
Dzisiaj poznamy krajobrazy naszej pięknej Polski -lasy, pola, jeziora, rzeki, góry, morze.
https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI
„Co to jest Polska”- słuchanie wiersza i rozmowa na temat krajobrazów Polski.
Co to jest Polska
Czesław Janczarski
-Co to jest Polska?- a nawet obłoki,
Spytał Jaś w przedszkolu. gdy nad nami mkną.
Polska- to wieś i las, Polska to jest także
i zboże w polu, twój rodzinny dom.
i szosa, którą pędzi A przedszkole?
do miasta autobus, Tak- i przedszkole
i samolot, co leci i róża w ogrodzie,
wysoko nad tobą. i książka na stole.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
Rodzic zadaje pytania do wysłuchanego utworu: O jakim kraju opowiada wiersz? Jak wygląda Polska, czym jest Polska? Czy przedszkole też jest częścią Polski? A czy domy dzieci także?
„Wycieczka po Polsce”- zabawa ruchowo-naśladowcza z piosenką „Jedzie pociąg z daleka”. Dziecko ustawia się w pociągu, może być maszynistą (może przyłączyć się rodzeństwo, rodzice). Wszyscy razem śpiewają piosenkę Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka, konduktorze łaskawy zawieź nas… Na koniec piosenki maszynista (dziecko lub rodzic) wymienia jakieś miejsce w Polsce:… do Warszawy, w góry, nad morze, na wieś, do lasu, wtedy pociąg rozdziela się i uczestnicy zabawy naśladują ruchem czynność, którą można robić na danym obszarze, np. fotografowanie zabytków, zbieranie jagód w lesie, pływanie w morzu, wspinaczka w górach, sianie nasion i wykopywanie warzyw na wsi itp. Za każdym razem, gdy wymieniamy dany obszar od nowa śpiewamy piosenkę.
Zachęcam do wysłuchania piosenki https://www.youtube.com/watch?v=h9bi07BAH6Q
Zachęcam też do wykonania dowolnej pracy dotyczącej krajobrazów polski (las, góry, morze itd.)- technika dowolna (farby, kredki itp.)
Temat: Jestem Polakiem
Zachęcam do wysłuchania i nauki piosenki „Jestem Polakiem”.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
„Zbiory białych i zbiory czerwonych”- zabawa w klasyfikowanie przedmiotów, ćwiczenie spostrzegawczości. Dzieci tworzą zbiory przedmiotów w kolorach polskiej flagi- na białym pasie flagi umieszczają białe przedmioty odnalezione w domu, a na czerwonym pasie- czerwone przedmioty.
Praca z KP1.24- rysowanie flagi Polski po śladzie, wyklejanie jej papierem kolorowym. (załącznik do druku)
„Liczę białe i czerwone”- zabawa matematyczna. Dziecko gromadzi białe i czerwone przedmioty (mogą być te z zabawy powyżej), ustawiając je w osobnych zbiorach (zbiór biały i zbiór czerwony), a następnie przelicza je z pomocą rodzica i określa, których jest więcej, a których mniej.
W miarę możliwości wyjdźcie na świeże powietrze.
Temat: Symbole narodowe
Oglądanie prezentacji multimedialnej o symbolach narodowych.
„Znak”- słuchanie wiersza i rozmowa na temat godła Polski.
Znak
Maria Łaszczuk
Czy Ty wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu
biały ptak?
-Wiem- odpowiedział Jędrek mały
- to jest znak Polski:
Orzeł Biały.
Rodzic zadaje pytania dziecku do wysłuchanego utworu: O jakim znaku jest mowa w utworze? Jak miało na imię dziecko, które podało nazwę tego znaku? Jak wygląda godło Polski? Gdzie na co dzień można zobaczyć godło Polski?
Jako podsumowanie proszę o pokazanie dzieciom następującego filmiku o polskich symbolach narodowych.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA&t=314s
Zachęcam do wykonania pracy plastycznej pt. „Orzeł Biały” dowolną techniką. Może to być praca przestrzenna, np. na rolce od papieru, czy też forma płaska- na kartce itp.
Ponadto prześlę w załącznikach dodatkowe karty pracy dotyczące powyższego tematu.
Powodzenia!