odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj83
ten tydzieńten tydzień847
ten miesiącten miesiąc1822
od startuod startu960698

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

POLSKA MOJA OJCZYZNA

   Propozycje zajęć do pracy z dziećmi. Zachęcam Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na Teams.

Temat: Jak powstało państwo polskie?

1.Legendę „O Lechu i białym orle” już znacie, ale poniżej umieszczam, gdyby ktoś chciał sobie przypomnieć.

 

O Lechu i białym orle(na podstawie legend „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz „O Lechu i białym orle”)Bardzo dawno temu, kiedy jeszcze nie było miast, ludzie tworzyli plemiona. Żyli zgodnie, po-magali sobie wzajemnie. Na czele plemion stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Byli odważni i wa-leczni, ale też mądrzy i sprawiedliwi. Bracia patrzyli na swój lud i cieszyli się, że staje się coraz większy. Zauważyli jednak, że zaczyna brakować pożywienia, dlatego postanowili ruszyć w świat i znaleźć dla siebie nowe miejsce do życia. Zebrali swój cały dobytek na wozy, zaprzęgli konie i wyruszyli w podróż. Długo wędrowali przez lasy i pola. Przemierzyli wysokie góry i szerokie rze-ki. Po drodze Czech i Rus uznali, że znaleźli dobre miejsca na nowy dom i odłączyli się od pocho-du, a Lech ze swoimi ludźmi wędrował dalej. Lech bardzo kochał swoich poddanych, postanowił więc znaleźć cudowną krainę, w której wszyscy będą szczęśliwi. Po długiej wędrówce drużyna Lecha była bardzo zmęczona, dlatego władca zarządził odpo-czynek. Ludzie rozpalili ogniska, poili konie w rzece i odpoczywali w cieniu rozłożystych drzew. Lech rozejrzał się dookoła, zobaczył rzekę pełną ryb i urodzajne pola i pomyślał: „Ta ziemia wy-gląda na dobre miejsce do życia dla mnie i moich poddanych. Gdybym tylko dostał jakiś znak, dzięki któremu upewnię się, że wybrałem dobrze i powinniśmy tu zostać...”. Nagle usłyszał trze-pot skrzydeł. Uniósł głowę i zobaczył niezwykłego białego ptaka, który wyglądał dostojnie na tle zachodzącego słońca, krążył nad polaną, jakby chciał powiedzieć: „To jest moje miejsce, moje lasy i wody”. Po chwili obniżył lot i przysiadł na drzewie. Lech dojrzał ogromne gniazdo, a w nim pisklęta. Orzeł spokojnie zaczął je karmić. Lech zwołał swoich ludzi, wskazał im majestatycznego ptaka i powiedział: „To piękna kraina. Widzę gęste lasy pełne zwierzyny, żyzne ziemie, które wykarmią nasz lud, i szerokie rzeki z mnó-stwem ryb. Nie dziwię się, że ten piękny ptak wybrał to miejsce do życia. Postanowiłem, że i my tutaj zostaniemy. A ten orzeł, który także wybrał sobie to miejsca na dom, to dobra wróżba. Gdy się tu osiedlimy, będzie nas zawsze ochraniał”.I odtąd mieszkali razem: biały orzeł w gnieździe na wielkim dębie i Lech ze swoim plemieniem, które nazywało się Polanie, na ziemiach pełnych drzew i kwiatów. Na polanie niedaleko orlego gniazda zbudowano osadę, która szybko zmieniła się w małe miasteczko. Na pamiątkę orlego

I gniazda nazwano ją Gnieznem, a biały orzeł na czerwonym tle stał się herbem państwa Polan – Polski, która wzięła swój początek od Lecha Gniezno do czytania globalnego, wspólnie z dziećmi szuka Gniezna na mapie Polski.

2. Praca z KP1.54 – kolorowanie godła zgodnie z kodem, czytanie globalne wyrazów godło Polski; rysowanie szlaczka, rozwijanie sprawności manualnej dzieci. • KP1, kredki, nożyczki, klej

3. W miarę możliwości wyjście na świeże powietrze.

4. Piosenka:  https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Temat: Polskie symbole narodowe

  • Polskie symbole” – pamięciowe opanowanie wiersza

Polskie symbole Marcin Przewoźniak

To nasza flaga. Barwy znajome

Na górze białe, w dole czerwone.

Czerwień to walka, miłość i wierność.

A biel? To czystość oraz szlachetność.

Czerwień? To tarcza.  

A biel? To orzeł.Skąd to wiadomo?

 Sam sprawdzić możesz. Popatrz na godło, Polaku mały,

W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały.

 Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej,

O tym, że Polska jest naszym domem.

Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy Że jest ojczyzną, którą kochamy.

Rodzic   recytuje  wiersz  i  pokazuje  symbole  narodowe.  Podczas  następnego  powtórzenia  dziecko włącza się do recytowania.

Omówienie i zachowanie  odpowiedniej postawy podczas słuchania.

  • Praca z CziP19 – rysowanie instrumentów w tunelu, ćwiczenia grafomotoryczne. (książka Czytam i piszę)
  • Praca z CziP19  –  rysowanie  instrumentów  w  tunelu,  ćwiczenia  grafomotoryczne. 

Temat: Stolice Polski

  • „Na tle czerwonym biały orzeł” – poznanie nazw stolic Polski z wykorzystaniem wiersza.

Na tle czerwonym – biały orzeł

 To godło kraju, w którym mieszkasz,

to znak, co Polsce towarzyszy już od prastarych czasów Leszka.

Pierwszą stolicą było Gniezno  leżące dzisiaj wokół wzgórza.

na którym gniazdo z białym orłem Leszek przed lat tysiącem ujrzał.

I chociaż później do Krakowa  stolicę król kolejny przeniósł,

to tu kolebka jest Piastowa i prapoczątek naszych dziejów.

– Rozmowa na temat treści wiersza – Rodzic pyta: O jakich miastach była mowa w wierszu? Skąd wzięła się nazwa Gniezno?

– Rozmowa o Warszawie – N. pyta: Jak nazywa się stolica Polski?

  • Praca z KP1.55 – poruszanie się zgodnie z rytmem, ćwiczenie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie symboli miast.• KP1, kredki•(karta pracy)
  • „Państwa i ich stolice” – praca z mapą dla chętnych.

Wyszukiwanie na mapie Europy sąsiadów Polski i ich stolic, próby odczytywania nazw.

Temat: Sławni Polacy

Lewandowski

Chopin

Matejko

Kopernik

  • Zapoznanie z wybranymi znanymi Polakami:

Portrety:

 R. Lewandowskiego- sportowiec,

 F. Chopina- kompozytor,

 J. Matejki- malarz,

M. Kopernik- astronom

Wiersz pt. „Mikołaj Kopernik” Anna Paszkiewicz

Krąży Ziemia wokół Słońca

I choć lat ma już bez liku,

Pewnie nigdy nie słyszała

O niezwykłym Koperniku.

Nie wiedziała, jak nocami

Jasne gwiazdy obserwował.

Badał ruch i obrót planet,

Wszystko mierzył i notował.

Nie wie zatem, jaka prawda

W jego mądrej księdze drzemie.

Że to o nim powiadają:

Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.

Rodzic wraz z dzieckiem analizuje treść wiersza, a następnie opowiada o Mikołaju Koperniku.

  • Praca z KP1.56 – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów muzycznych, ćwiczenie analizy i syntezy  wzrokowej,  układanie  rytmów,  ćwiczenia  wzrokowo-ruchowo-słuchowe. 
  • Zabawy na świeżym powietrzu. Rozwijanie sprawności fizycznej, wzmacnianie odporności.
  • Praca z CziP20 (Czytam i piszę) –  odszukiwanie  i  zaznaczanie  wskazanych  połączeń  liter,  wyszukiwanie  wyrazu dom  w  innych  wyrazach,  odkodowywanie    Doskonalenie  umiejętności  rozpoznawania  liter,  odczytywania  sylab,  ćwiczenie  analizy  i  syntezy  wzrokowej,  wydłużanie  okresu skupiania uwagi podczas pracy: kredki, ołówki

Temat: Narodowe Święto Niepodległości

  • Najpierw demonstrujemy dzieciom kartkę z kalendarza, pokazujemy liczbę 11.

 11 listopada to ważna data dla naszego kraju. Wiesz dlaczego?

Czytamy dziecku wiersz „11 listopada” Anna Paszkiewicz

Dawno temu trzy mocarstwa

Nasz kraj siłą podzieliły. Polskę z mapy wymazały,

Polski naród zniewoliły. Lecz Polacy, choć gnębieni,

O ojczyźnie pamiętali. Dzięki męstwu swemu i odwadze

Wolność dla niej odzyskali.

Zapłacili za nią życiem.

Więc z szacunku dla przeszłości

W listopadzie obchodzimy

Polski Dzień Niepodległości.

Następnie rozmawiamy z dziećmi o treści wiersza, tłumaczymy co to znaczy niepodległość, szczególnie zaznaczyć, że możemy chodzić do polskiej szkoły, mówić w języku polskim…

Już niedługo będziemy świętować rocznicę odzyskania niepodległości, wywiesimy flagi- przypomnieć wygląd flagi.