POLSKA MOJA OJCZYZNA
Propozycje zajęć do pracy z dziećmi. Zachęcam Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na Teams.
Temat: Jak powstało państwo polskie?
1.Legendę „O Lechu i białym orle” już znacie, ale poniżej umieszczam, gdyby ktoś chciał sobie przypomnieć.
O Lechu i białym orle(na podstawie legend „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz „O Lechu i białym orle”)Bardzo dawno temu, kiedy jeszcze nie było miast, ludzie tworzyli plemiona. Żyli zgodnie, po-magali sobie wzajemnie. Na czele plemion stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Byli odważni i wa-leczni, ale też mądrzy i sprawiedliwi. Bracia patrzyli na swój lud i cieszyli się, że staje się coraz większy. Zauważyli jednak, że zaczyna brakować pożywienia, dlatego postanowili ruszyć w świat i znaleźć dla siebie nowe miejsce do życia. Zebrali swój cały dobytek na wozy, zaprzęgli konie i wyruszyli w podróż. Długo wędrowali przez lasy i pola. Przemierzyli wysokie góry i szerokie rze-ki. Po drodze Czech i Rus uznali, że znaleźli dobre miejsca na nowy dom i odłączyli się od pocho-du, a Lech ze swoimi ludźmi wędrował dalej. Lech bardzo kochał swoich poddanych, postanowił więc znaleźć cudowną krainę, w której wszyscy będą szczęśliwi. Po długiej wędrówce drużyna Lecha była bardzo zmęczona, dlatego władca zarządził odpo-czynek. Ludzie rozpalili ogniska, poili konie w rzece i odpoczywali w cieniu rozłożystych drzew. Lech rozejrzał się dookoła, zobaczył rzekę pełną ryb i urodzajne pola i pomyślał: „Ta ziemia wy-gląda na dobre miejsce do życia dla mnie i moich poddanych. Gdybym tylko dostał jakiś znak, dzięki któremu upewnię się, że wybrałem dobrze i powinniśmy tu zostać...”. Nagle usłyszał trze-pot skrzydeł. Uniósł głowę i zobaczył niezwykłego białego ptaka, który wyglądał dostojnie na tle zachodzącego słońca, krążył nad polaną, jakby chciał powiedzieć: „To jest moje miejsce, moje lasy i wody”. Po chwili obniżył lot i przysiadł na drzewie. Lech dojrzał ogromne gniazdo, a w nim pisklęta. Orzeł spokojnie zaczął je karmić. Lech zwołał swoich ludzi, wskazał im majestatycznego ptaka i powiedział: „To piękna kraina. Widzę gęste lasy pełne zwierzyny, żyzne ziemie, które wykarmią nasz lud, i szerokie rzeki z mnó-stwem ryb. Nie dziwię się, że ten piękny ptak wybrał to miejsce do życia. Postanowiłem, że i my tutaj zostaniemy. A ten orzeł, który także wybrał sobie to miejsca na dom, to dobra wróżba. Gdy się tu osiedlimy, będzie nas zawsze ochraniał”.I odtąd mieszkali razem: biały orzeł w gnieździe na wielkim dębie i Lech ze swoim plemieniem, które nazywało się Polanie, na ziemiach pełnych drzew i kwiatów. Na polanie niedaleko orlego gniazda zbudowano osadę, która szybko zmieniła się w małe miasteczko. Na pamiątkę orlego
I gniazda nazwano ją Gnieznem, a biały orzeł na czerwonym tle stał się herbem państwa Polan – Polski, która wzięła swój początek od Lecha Gniezno do czytania globalnego, wspólnie z dziećmi szuka Gniezna na mapie Polski.
2. Praca z KP1.54 – kolorowanie godła zgodnie z kodem, czytanie globalne wyrazów godło Polski; rysowanie szlaczka, rozwijanie sprawności manualnej dzieci. • KP1, kredki, nożyczki, klej
3. W miarę możliwości wyjście na świeże powietrze.
4. Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Temat: Polskie symbole narodowe
- Polskie symbole” – pamięciowe opanowanie wiersza
Polskie symbole Marcin Przewoźniak
To nasza flaga. Barwy znajome
Na górze białe, w dole czerwone.
Czerwień to walka, miłość i wierność.
A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień? To tarcza.
A biel? To orzeł.Skąd to wiadomo?
Sam sprawdzić możesz. Popatrz na godło, Polaku mały,
W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej,
O tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy Że jest ojczyzną, którą kochamy.
Rodzic recytuje wiersz i pokazuje symbole narodowe. Podczas następnego powtórzenia dziecko włącza się do recytowania.
- Wysłuchanie hymnu Polski : https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
Omówienie i zachowanie odpowiedniej postawy podczas słuchania.
- Praca z CziP19 – rysowanie instrumentów w tunelu, ćwiczenia grafomotoryczne. (książka Czytam i piszę)
- Praca z CziP19 – rysowanie instrumentów w tunelu, ćwiczenia grafomotoryczne.
Temat: Stolice Polski
- „Na tle czerwonym biały orzeł” – poznanie nazw stolic Polski z wykorzystaniem wiersza.
Na tle czerwonym – biały orzeł
To godło kraju, w którym mieszkasz,
to znak, co Polsce towarzyszy już od prastarych czasów Leszka.
Pierwszą stolicą było Gniezno leżące dzisiaj wokół wzgórza.
na którym gniazdo z białym orłem Leszek przed lat tysiącem ujrzał.
I chociaż później do Krakowa stolicę król kolejny przeniósł,
to tu kolebka jest Piastowa i prapoczątek naszych dziejów.
– Rozmowa na temat treści wiersza – Rodzic pyta: O jakich miastach była mowa w wierszu? Skąd wzięła się nazwa Gniezno?
– Rozmowa o Warszawie – N. pyta: Jak nazywa się stolica Polski?
- Praca z KP1.55 – poruszanie się zgodnie z rytmem, ćwiczenie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie symboli miast.• KP1, kredki•(karta pracy)
- „Państwa i ich stolice” – praca z mapą dla chętnych.
Wyszukiwanie na mapie Europy sąsiadów Polski i ich stolic, próby odczytywania nazw.
- Prezentacja o Warszawie: https://www.youtube.com/watch?v=HBQpff30rbA
Temat: Sławni Polacy
Lewandowski
Chopin
Matejko
Kopernik
- Zapoznanie z wybranymi znanymi Polakami:
Portrety:
R. Lewandowskiego- sportowiec,
F. Chopina- kompozytor,
J. Matejki- malarz,
M. Kopernik- astronom
Wiersz pt. „Mikołaj Kopernik” Anna Paszkiewicz
Krąży Ziemia wokół Słońca
I choć lat ma już bez liku,
Pewnie nigdy nie słyszała
O niezwykłym Koperniku.
Nie wiedziała, jak nocami
Jasne gwiazdy obserwował.
Badał ruch i obrót planet,
Wszystko mierzył i notował.
Nie wie zatem, jaka prawda
W jego mądrej księdze drzemie.
Że to o nim powiadają:
Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.
Rodzic wraz z dzieckiem analizuje treść wiersza, a następnie opowiada o Mikołaju Koperniku.
- Praca z KP1.56 – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów muzycznych, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, układanie rytmów, ćwiczenia wzrokowo-ruchowo-słuchowe.
- Zabawy na świeżym powietrzu. Rozwijanie sprawności fizycznej, wzmacnianie odporności.
- Praca z CziP20 (Czytam i piszę) – odszukiwanie i zaznaczanie wskazanych połączeń liter, wyszukiwanie wyrazu dom w innych wyrazach, odkodowywanie Doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania sylab, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, wydłużanie okresu skupiania uwagi podczas pracy: kredki, ołówki
Temat: Narodowe Święto Niepodległości
- Najpierw demonstrujemy dzieciom kartkę z kalendarza, pokazujemy liczbę 11.
11 listopada to ważna data dla naszego kraju. Wiesz dlaczego?
Czytamy dziecku wiersz „11 listopada” Anna Paszkiewicz
Dawno temu trzy mocarstwa
Nasz kraj siłą podzieliły. Polskę z mapy wymazały,
Polski naród zniewoliły. Lecz Polacy, choć gnębieni,
O ojczyźnie pamiętali. Dzięki męstwu swemu i odwadze
Wolność dla niej odzyskali.
Zapłacili za nią życiem.
Więc z szacunku dla przeszłości
W listopadzie obchodzimy
Polski Dzień Niepodległości.
Następnie rozmawiamy z dziećmi o treści wiersza, tłumaczymy co to znaczy niepodległość, szczególnie zaznaczyć, że możemy chodzić do polskiej szkoły, mówić w języku polskim…
Już niedługo będziemy świętować rocznicę odzyskania niepodległości, wywiesimy flagi- przypomnieć wygląd flagi.
- Flaga Polski- praca plastyczna dowolną techniką- proszę o przesłanie zdjęcia pracy dziecka.
- Ćwiczenia muzyczno- ruchowe: https://www.youtube.com/watch?v=e4VZOtbUv9s