odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj103
ten tydzieńten tydzień867
ten miesiącten miesiąc1842
od startuod startu960718

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

NASZA MAŁA OJCZYZNA

    Propozycje zajęć do pracy z dziećmi (można wybrać dowolną aktywność). Zachęcam Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Temat: Poznajemy wolność

Dzień niepodległości- zachęcam do wysłuchania krótkiej piosenki „Co to jest niepodległość?”

 

https://www.youtube.com/watch?v=-mI645aCTgo

Rozmowa z dzieckiem na temat niepodległości i wolności, np. Co to jest niepodległość ? Co to jest wolność? Wytłumaczenie: Dawno, dawno temu … a właściwie wcale nie tak dawno, Polski, czyli naszego kraju, w którym mieszkamy nie było na mapach. Stało się tak, dlatego, że pewnym złym ludziom, Polska bardzo się podobała i chcieli ją dla siebie. Napadli na nasz kraj, razem ze swoimi wojskami stworzyli mapy,  z których Polskę wymazali. Wszystkim Polakom było bardzo smutno, ponieważ kochali swój kraj. Niestety wszystkie próby odzyskania wolności, kończyły się niepowodzeniem. Aż w końcu, po wielu latach pojawił się prawdziwy bohater marszałek (ważny żołnierz), który nazywał się Józef Piłsudski, wraz ze swoją klaczą Kasztanką. Walczył on tak długo, aż w końcu wywalczył wolność dla Polski. A stało się to 11 listopada 1918 roku. Od tamtego ważnego dnia, co roku obchodzimy w Polsce Święto Niepodległości. Wszyscy Polacy cieszą się tego dnia, że ich kraj z powrotem wrócił na mapy i mogą w nim żyć i robić to, co im się podoba. Podczas tego święta wieszamy w oknach, na budynkach flagi, robimy kotyliony i stawiamy znicze zmarłym, który zginęli w wyniku wojny o wolność Polski żołnierzom.

Zabawa ruchowa z elementem bieżnym „Białe i czerwone”. Dziecko otrzymuje 2 kartki takiego samego rozmiaru w kolorze czerwonym i białym. Dziecko porusza się po dywanie w rytm muzyki. Gdy muzyka przestanie grać, dziecko układa na dywanie flagę polski (do góry biały, na dole czerwony). Zabawę powtarzamy.

Zabawa twórcza, improwizacja malarska do dowolnego utworu muzyki poważnej (dostępna na YouTube). Dzieci malują farbami (w kolorze białym i czerwonym) dowolną pracę plastyczną.

Zabawa ruchowa „Biały wysoko, czerwony nisko”. Dziecko porusza się po dywanie, podskakuje w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka przestaje grać rodzic wymienia nazwę koloru, a dziecko przyjmuje odpowiednią pozę: czerwony- dziecko kuca, biały- dziecko wyciąga ręce do góry, stojąc na placach. Można wytłumaczyć dziecku, że kolor biały znajduje się u góry polskiej flagi, a kolor czerwony na dole.

Temat: Moja okolica

Oglądanie w internecie / książce ilustracji różnych rodzajów domów (wieżowiec, blok mieszkalny, dom jednorodzinny- z cegieł, z drewna, z lodu, z trzciny). Rozmowa na temat tego z czego składa się dom (ściany, dach, komin, drzwi, okna).

„Miasto”- słuchanie wiersza U. Kamińskiej i rozmowa na temat jego treści

Miasto

Urszula Kamińska

Miasto wstaje już o świcie

przez dzień cały tętni życiem.

Ulic tutaj jest bez liku,

bloków, sklepów i sklepików.

Szkół, przedszkoli, parków tyle,

no i auta mkną co chwilę.

Autobusy i tramwaje

- wciąż coś jedzie, wciąż coś staje.

Kina, teatr, place zabaw,

w krąg neony, ruch i wrzawa.

Trudno miasta nie polubić…

Licz i łatwo się w nim zgubić!

Gdy wybierasz się do miasta

z rodzicami, to rzecz jasna,

pilnuj się ich! Zawsze, wszędzie.

Bo gdy zgubisz się, co będzie!?

Rozmowa na temat wiersza, np. O czym był wiersz? Jakie budynku w nim występowały? Czego nie wolno robić dzieciom w mieście? Czy można samemu pójść do miasta?

Zachęca do obejrzenia krótkiej bajki na temat mieszkania na wsi i w mieście.

https://www.youtube.com/watch?v=Gbg4SGssLMY&t=229s

Zabawa bieżna- „Do sąsiada”- Dzieci biegają swobodnie na dywanie. Na hasło Puk, puk! odszukują w pokoju rzeczy, w które mogą zapukać, np. drzwi, szafka, krzesło, stolik. Podbiegają do tej rzeczy i mówią: Puk, puk!, wracają na dywan. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem podbiegają do innej rzeczy.

 

Temat: Niski i wysoki- porównujemy bloki

Zabawa ruchowa wyprostna- „Winda”. Rodzic pyta dziecko Jak możemy się dostać na najwyższe piętro wysokiego budynku? (schodami, windą) Zachęca dziecko do zabawy w windę, pokazuje na czym polega zabawa. Gdy rodzic powie: Winda w dół!, dzieci powoli kucają, gdy powie Winda w górę!, powoli wstają. Zabawę powtarzamy.

Praca z KP1.22- kolorowanie bloków: najwyższego i najniższego, przeprowadzenie dzieci przez labirynt do ich domów.

 

Zachęcam do wysłuchania piosenki „Zbudujemy dom”.

https://www.youtube.com/watch?v=ranx-T904iI

 

Zachęcam też dzieci do narysowania lub namalowania farbami swojego domu oraz zbudowania domu z dowolnych klocków/patyczków.

 

Temat: Domowe sprzęty

„Urządzenia domowe”- rozwiązywanie zagadek G. Lipińskiej i M. Szeląg oraz rozmowa na temat urządzeń elektrycznych, ich działania, funkcji i pomieszczeń, w których się znajdują.

To nie zwierz, choć warczy groźnie.

To nie słoń, choć trąbę ma.

Latem, zimą- bez wyjątku

o porządek w domu dba! (odkurzacz)

W małym urządzeniu moc wielka ukryta.

Włączasz ją wówczas, gdy głowa umyta.

Powietrze dmucha- zimne, gorące,

fryzury tworzy zachwycające! (suszarka)

Ta dziwna szafeczka magiczną ma moc,

Zimno w niej zawsze, i w dzień, i w noc.

Gdy drzwi jej otworzysz, światełkiem cię wita,

w niej każdy smakołyk jest zimy i kwita! (lodówka)

 

Pomaga w czyszczeniu- spryciula mała,

uśmiecha się do niej nasza buzia cała!

Brzęczy, wiruje, z pastą tańcuje

- czyste nam ząbki w mig wyczaruje! (szczoteczka elektryczna)

 

Praca z KP1.23- podawanie nazw urządzeń elektrycznych i dzielenie tych nazw na sylaby, łączenie urządzeń z pomieszczeniami, w których można je znaleźć. *kredki

„Suszarka”- eksperyment, zabawa. Rodzic pokazuje dziecku suszarkę i pyta czy wie do czego służy to urządzenie. Następnie rodzic proponuje, aby wykonać eksperyment- kierować strumień gorącego powietrza na nadmuchany balon. Rodzic pyta dziecka dlaczego balon się unosi i co się stanie jeśli rodzic włoży rękę pomiędzy strumień powietrza a balon? (balon spadnie) Należy przypomnieć dziecku, że aby korzystać z urządzeń elektrycznych, zawsze potrzebna jest opieka osób dorosłych!

Zachęcam do wykonania dowolnej pracy plastycznej pt. „Pralka” , np. rysunek, praca przestrzenna, pralka z plasteliny itp.

Powodzenia!