Mój dom – Polska
Propozycje zajęć do pracy z dziećmi na kolejne dni tygodnia. Zachęcam Państwa do wykonania z dziećmi zadań przygotowanych na nadchodzący tydzień. Mogą Państwo wybrać dowolne i przesłać na maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
PONIEDZIAŁEK
Temat: Kto ty jesteś?
„Co to jest Polska”
Rodzic odczytuje dziecku wiersz Władysława Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”
Katechizm polskiego dziecka
W. Bełza
Kto ty jesteś? Czym zdobyta?
- Polak mały. - Krwią i blizną.
Jaki znak twój? Czy ją kochasz?
- Orzeł biały. - Kocham szczerze.
Gdzie ty mieszkasz? A w co wierzysz?
- Między swemi. - W Polskę wierzę.
W jakim kraju? Coś ty dla niej?
- W polskiej ziemi. - Wdzięczne dziecię.
Czym ta ziemia? Coś jej winien?
- Mą ojczyzną. - Oddać życie.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza, zadając pytania: o kim jest wiersz, jaki znak ma nasz kraj, czym jest dla nas Polska?
„Stolice Polski”
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat stolic naszego kraju. Zadaje dziecku pytanie co to jest stolica? (Stolica to najważniejsze miasto w Polsce, w którym znajdują się urzędy, podejmujące decyzje dotyczące naszego kraju.)
Rodzic pokazuje dziecku mapę, wskazując dawne stolice Polski: Gniezno, Poznań, Kraków oraz Warszawę.
Rodzic pokazuje dziecku symbole lub herby dawnych stolic Polski:
Gniezno – herb Poznań – koziołki
Kraków – smok wawelski Warszawa – Zamek Królewski
Zadaniem dziecka jest dopasowanie fotografii do miasta na mapie.
WTOREK
Temat: Godło, hymn i flaga.
„Znamy symbole narodowe” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, na hasło rodzica wykonuje czynności:
„Flaga” – dziecko macha rękami w górze, udając powiew flagi.
„Godło” – dziecko kładzie się na dywanie, macha rękami i nogami, naśladując rysowanie orła w śniegu.
„Hymn” – dziecko staje na baczność.
„Orzeł biały” – praca plastyczna
Rodzic pokazuje dziecku godło Polski. Zwraca uwagę, w którą stronę skierowana jest głowa orła.
Kolejne etapy wykonania pracy:
- Nadanie kształtu czerwonemu polu.
- Narysowanie głowy i tułowia.
- Odrysowanie w kilku egzemplarzach prawej i lewej dłoni na białej kartce, ułożenie dłoni w skrzydła orła po obu stronach.
- Dorysowanie lub wycięcie i naklejenie pozostałych, brakujących elementów: szpony, korona, dziób orła.
ŚRODA
Temat: Warszawa – stolica Polski.
„Warszawa i jej zabytki”
Rodzic pokazuje dziecku fotografie, ukazujące najbardziej charakterystyczne miejsca w Warszawie oraz najważniejsze jej zabytki.
Warszawska Syrenka Starówka
Pałac Kultury i Nauki Łazienki Królewskie
Pałac Prezydencki Kolumna Zygmunta
Zamek Królewski Grób Nieznanego Żołnierza
Centrum Nauki „Kopernik” metro
Stadion Narodowy lotnisko Fryderyka Chopina
Dziecko wspólnie z Rodzicem ponownie nazywa miejsca na fotografiach oraz wypowiada się, dlaczego te miejsca są ważne lub co się w nich działo i dzieje.
Chętne osoby, proszę o przesłanie zdjęcia dziecka z miejsc, przestawionych na fotografiach powyżej.
„Wars i Sawa”
Rodzic włącza dziecku legendę o Warsie i Sawie: https://www.youtube.com/watch?v=oOUTLcq4zgs
Dziecko koloruje obrazek, przestawiający Warsa i Sawę.
CZWARTEK
Temat: Sławni Polacy.
„Bitwa pod Grunwaldem” – składanie obrazka z części, poznawanie dzieła Jana Matejki
Rodzic przecina fotografię wzdłuż linii, dziecko układa obraz w całość i nakleja na kartkę.
Dziecko ogląda film na temat Bitwy pod Grunwaldem: https://www.youtube.com/watch?v=gD84xe3ZSwA
„Rozgrzewka Stocha” – zabawa ruchowa z elementem skłonu i przysiadu
Dziecko wykonuje kolejne ćwiczenia:
- Naprzemienne unoszenie kolan
- Skręty tułowia
- Wykroki w przód
- Słony do prawej i lewej nogi
- Przysiady
- Podskoki z krzyżowaniem nóg.
PIĄTEK
Temat: Jesteśmy Polakami.
„Polonia” – zabawa językowa
Rodzic wymienia nazwy Polski w różnych językach (Polsza, Poland, Polsko, Polszcza, Polen, Poliijska, Pologne), dziecko dzieli słowa na sylaby, określa, które są krótsze, a które dłuższe oraz które z wymienionych są najbardziej podobne do polskiej nazwy.
„Mazurek Dąbrowskiego” – praca plastyczno – techniczna
Dziecko odsłuchuje hymnu Polski: https://www.youtube.com/watch?v=DevmLQmIS7k
Kolejne etapy pracy:
- Stworzenie długiego kawałka papieru (łączenie kawałków papieru za pomocą taśmy)
- Naklejenie pięciolinii (5 cienkich, długich kawałków czarnej bibuły)
- Wycięcie nut i klucza wiolinowego
- Naklejenie klucza na pięciolinii
- Naklejenie kolejnych nut na pięciolinii
Nuty do wydruku i wycięcia: