odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj111
ten tydzieńten tydzień875
ten miesiącten miesiąc1850
od startuod startu960726

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

Propozycje zabaw i aktywności dla dzieci z grup „0” Misie i Kotki

tydzień :  1-5 czerwca

 Tematyka tygodnia:  Dzień Dziecka

 

Religia

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

 Jak możemy pomagać?

    Szanowni Rodzice, proszę o przeczytanie dzieciom tekstu ze str.84 i 85. Prosiłabym, by dzieci odpowiedziały na pytanie „Jak możemy pomagać?” w oparciu o ilustracje z podręcznika –str.83 oraz osobiste doświadczenia, a następnie wykonały zadanie B i C ze str.84 i 85

Te, dzieci, które nie maja podręcznika, proszę kliknąć w  poniższy link i odszukać katechezę 25

https://www.swietywojciech.pl/swwojciech/media/Podreczniki-2020-2021/0%20klasa/zerowka_katechezy24_28_podr.pdf

Dla chętnych: proszę o przesłanie zadania B ze str. 84

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zaśpiewaj piosenkę z Arką Noego

https://www.youtube.com/watch?v=d4Up_aE82cI

 

Zaśpiewaj piosenkę i zatańcz z bp. Długoszem

https://www.youtube.com/watch?v=lgZz8iComLA

 

Polecam stronę z kolorowankami religijnymi

https://www.e-kolorowanki.eu/chrzescijanskie  (można wydrukować)

 

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/chrzescijanstwo-biblia  (można wydrukować  lub kolorować online)

 

Te dzieci, które mają starsze rodzeństwo mogą się ze mną kontaktować przez platformę Microsoft Teams. Gorąco zachęcam.

Zamieszczone tutaj zadania, proszę traktować jako propozycje.

Wyrażam również ogromną wdzięczność za pracę wykonaną z dziećmi oraz za współpracę.

                    Dziękuję i serdecznie pozdrawiam Dzieci i Rodziców.

  • A. Czapska

poniedziałek 

Wszystkim dzieciom z grupy Misie i Kotki z okazji Dnia Dziecka składamy życzenia samych radosnych dni, spełnienia najskrytszych marzeń oraz wkrótce wielu wspólnych zabaw z rówieśnikami!!!

1. Piosenka o prawach dziecka – wysłuchanie piosenki. R. zaprasza dziecko do uważnego słuchania utworu, który mówi nam o prawach dzieci na całym świecie.

Poproszę was, żebyście podczas słuchania postarali się zapamiętać, o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=80lISAvoqT8

                   Piosenka o prawach dziecka  sł. i muz. Jerzy Kobyliński

Mam prawo żyć,

Mam prawo być sobą,

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być,

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Mogę się śmiać,

Może się dziać pięknie,

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Ref.:   Dziecka prawa poważna sprawa,

Dziecka prawa to nie zabawa.

Mam prawo śnić, mam prawo być inny,

Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

Ref.:   Dziecka prawa poważna sprawa,

Dziecka prawa to nie zabawa.

R. prosi dziecko, by opowiedziało, o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.

2. Prawda – nieprawda –  zabawa ćwicząca logiczne myślenie. R. wypowiada różne zdania. Jeśli

zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe, klaszczą, jeśli nieprawdziwe – tupią nogami. Przykładowe zdania:

– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

– Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.

– Mogę bawić się tylko z tymi kolegami, których wybierze mój kolega (imię dziecka).

– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.

–Mogę bawić się tylko z tymi koleżankami, które wybierze moja najlepsza koleżanka (imię dziecka).

–Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.

3. „Prawa i obowiązki”– praca z Księgą Zabawy. Dzieci przyglądają się ilustracjom na s. 74, opowiadają, co widzą na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia.

Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci (prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie; prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie; prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich; prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.

4. Praca z KP4.29a – dopasowywanie treści przeczytanej przez Rodzica do obrazka:

1. prawo do wychowania w rodzinie, 2. prawo do ochrony przed przemocą, 3. prawo do zabawy i wypoczynku, 4. prawo do wyrażania własnych poglądów, 5. prawo do opieki zdrowotnej, 6. prawo do edukacji.

5. Praca z KP4.29b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.

 

Wtorek

Jesteśmy dziećmi

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

1. Dzieci świata– słuchanie wiersza Wincentego Fabera. Przed  czytaniem tekstu Rodzic przygotowuje mapę świata lub globus i pokazuje dziecku miejsca, z których pochodzą bohaterowie wiersza.

                                      Dzieci świata Wincenty Faber

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Też w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

Po lekturze wiersza R. rozmawia z dziećmi na temat jego treści. Zadaje pytania: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego? Gdzie mieszkają Eskimosi? R. zwraca uwagę, że nazwy Eskimos obecnie się już nie używa, zamiast niej stosujemy nazwę Innuit. O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii?

Obejrzyjcie zdjęcia dzieci z różnych stron świata

www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

2.„Dzieci z różnych stron świata”– oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata oraz ich domów, wypowiadanie się dzieci na temat wyglądu rówieśników z innych krajów. Ważne,

by nie były to stereotypowe, schematyczne wyobrażenia o mieszkańcach innych krajów i kontynentów. Warto podkreślić, że dzieci z Afryki czy Azji, mieszkające w miastach, mają domy i ubrania podobne do tych, które znamy. R. zadaje pytanie: Co różni, a co łączy dzieci na całym świecie?Dzieci na podstawie zdjęć wypowiadają się na temat podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata. Powinny zwrócić uwagę na kolor włosów, karnację, wzrost, sylwetkę, nastrój. R. zadaje pytania: Dlaczego jedne dzieci są wesołe, a inne smutne? Jak możemy pomóc tym, które wyglądają na smutne? Z jakich krajów mogą pochodzić te dzieci? R. może podać krótką informację, np.:Wiele dzieci mieszka w krajach biednych. Muszą pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny. W Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem. Mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło. Dzieci wymieniają różne sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).

Jak żyją dzieci w innych częściach świata  zobaczcie na filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=lXXsAajTMw8&t=60s

      Po obejrzeniu tych filmów, zdjęć, (a może w swoich książkach lub albumach)  prosimy Was    o wykonanie pracy  „Dzieci świata”   dowolną techniką (najlepiej używając różne z nich: kredki, farby, papier kolorowy, naklejki, ozdoby, sznurek itp.) Zróbcie zdjęcie i wyślijcie swojej pani, a wszystkie prace zobaczycie potem w Galerii na stronie internetowej szkoły!

3. Praca z KP4.30a – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka.

4. Praca z KP4.30b – uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działania.

Środa

1. Jeszcze raz posłuchajcie  piosenki Majki Jeżowskiej  „Kolorowe dzieci”

/www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

a może spróbujecie nauczyć się jej na pamięć?

Gdyby, gdyby moja mama

Pochodziła z wysp Bahama,

To od stóp po czubek głowy

Byłabym czekoladowa.

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,

Na wycieczki jeździć słoniem

I w Australii mieć tatusia,

I z tatusiem łapać strusie.

Ref.:   Nie patrz na to w jakim kraju,

Jaki kolor dzieci mają

I jak piszą na tablicy,

To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie każda mama,

Każdy tata chce to samo,

Żeby dziś na całym świecie

Mogły żyć szczęśliwie dzieci!

Mogłam małą być Japonką,

Co ubiera się w kimonko

Lub w Pekinie z rodzicami

Ryż zajadać pałeczkami.

Od kołyski żyć w Tunisie,

Po arabsku mówić dzisiaj

Lub do szkoły biec w Mombasie,

Tam gdzie palmy rosną w klasie.

Ref.: Nie patrz na to…

Los to sprawił lub przypadek,

Że Hindusem nie był dziadek,

Tata nie był Indianinem

I nie w Peru mam rodzinę.

Ref.: Nie patrz na to…

  2. Kolorowy pociąg– wysłuchanie wiersza S. Daraszkiewicza i rozmowa na temat jego treści.

 Rodzic przed rozpoczęciem czytania, prosi by dzieci liczyły ile wagonów ma pociąg i zapamiętały, kto wsiada do poszczególnych wagonów.

                                                 

                                                    Kolorowy pociąg S. Daraszkiewicz

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.

A w pociągu olbrzymia gromada,

i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.

Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,

lecz niech każdy o sobie opowie.

1.Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,

daję wam w podarku dwa duże kokosy,

a może nie wiecie, co to znaczy kokos?

To palmowy orzech, co rośnie wysoko

2.W niskim ukłonie czoło chylę,

mam dla was figi i daktyle.

Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,

kto ma odwagę, niech wsiądzie.

3.Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,

a mój podarek – chińska herbata.

4.Na zielonym stepie stado wołów pasam,

łapię dzikie konie za pomocą lassa.

Lasso to jest długa, bardzo długa lina,

a moja ojczyzna zwie się Argentyna.

5.Francja jest złota i zielona,

Francja ma słodkie winogrona.

Rodacy moi z tego słyną,

że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.

Kolorowy pociąg wesoła muzyka,

a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.

Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.

Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,

a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

R. prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat treści wiersza: Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu? Jak nazywają się kraje, z których pochodziły? Czy pamiętacie, w jakiej kolejności wsiadały dzieci? Kto pierwszy wsiadł do pociągu? Kto wsiadł ostatni? Ja myślicie, kto przyjechał na wielbłądzie? Kto je ryż pałeczkami? Jak się jeszcze przedstawiło chińskie dziecko? Jak spędza dzień dziecko w Argentynie? Z czego słynie Francja? Co można powiedzieć o dziecku z Polski – jak wygląda, co lubi robić, co lubi jeść? Czy wszystkie dzieci w Polsce są takie same? Czy w rzeczywistości dzieci opisane w wierszu zawsze tak wyglądają i się zachowują?R. zwraca uwagę na to, że dzieci w wierszu są przedstawione w bardzo uproszczony sposób. W rzeczywistości niezależnie od regionu świata, który zamieszkują, mogą różnie wyglądać, lubić różne rzeczy. Wszystkie dzieci na świecie łączy chęć zabawy, miłość do opiekunów.

Chętne dzieci mogą narysować lub wyciąć lub nakleić kolorowy pociąg składający się z pięciu wagonów i ich pasażerów: mieszkańca Afryki, Arabii Saudyjskiej, Chin, Francji, Argentyny.

                              

3.Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.

4.Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.

Czwartek

1.Na początek ćwiczenia ruchowe z liczeniem:

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

2. Mój portret”– dzieci przeglądają się w małych lusterkach, zwracając uwagę na kolor włosów, oczu, uczesanie, cechy charakterystyczne (pieprzyk). Wymyślają i pokazują w lusterku różne miny wyrażające radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. R. omawia sposób wykonania portretu (dzieci będą rysować tylko głowę i ramiona). Wyróżnia z dziećmi części głowy, twarzy, szyję, ramiona. Dzieci rysują swoje portrety kredkami świecowymi na okrągłych kartonach (z kartonu A4 wycinamy jedno duże koło). Gotowe portrety podpisują swoim imieniem samodzielnie lub przy pomocy R. (mogą też odwzorować swoje imię z wizytówki).

         Koniecznie  zróbcie zdjęcie swojego  portretu, wyślijcie swojej pani, a później szukajcie w Galerii Portretów Kotków i  Misiów  na stronie internetowej szkoły !!! Ciekawe jesteśmy, czy się poznacie wzajemnie na tych portretach !

3. Moje marzenia.                                                                                                                                          

Powiedz  Rodzicom, jakie jest Twoje marzenie lub marzenia. A może ktoś zechciałby podzielić się nimi ze swoją panią. Bardzo nas to ucieszy!

4.Praca z KP4.32a – podawanie nazw obrazków, odczytywanie wyrazów, łączenie ze sobą tych, które się rymują, rysowanie schematu skrzydła motyla.

Praca z KP4. 32b – rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka

Piątek

 „Zabawy dzieci z różnych stron świata” – rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych zajęć, zabaw oraz zabaw dzieci innych narodowości. R. opowiada o zabawach, które znane są również w Polsce, ale pod innymi nazwami.  Następnie z domownikami przeprowadza kilka zabaw pochodzących z różnych stron świata.

1.  „Rzeka słów” – zabawa z Indii (Azja). R. ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierwsze słowo, a dzieci dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok.  Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.

2.  „Rybak” – zabawa z Niemiec. Przed rozegraniem pierwszej rundy należy wybrać spośród dzieci „rybaka”. „Rybak” stoi przed dziećmi, które siedzą na krzesłach. Mają dłonie wystawione przed siebie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst:

Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znienacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie

– następuje zmiana ról.

3.  „Ciepło – zimno” – zabawa z Liberii (Afryka). Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazówki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.

4.  „Ojciec Szymon każe” – zabawa z Panamy (Ameryka Środkowa). Na środku koła stoi ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Ojciec Wirgiliusz”.

5.  „Skakanie w workach” – zabawa dzieci kolumbijskich plantatorów kawy, którzy mają pod dostatkiem parcianych worków na ziarenka kawy. Dzieci zostają podzielone na 2 lub 3 zespoły i ustawione w szeregach. Każda drużyna dostaje duży worek (może być to specjalnie uszyty worek 50 cm x 70 cm lub worek na ziemniaki). Dzieci kolejno skaczą w workach do celu i wracają do szeregu, przekazując worek następnemu koledze. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczestnicy jako pierwsi poradzą sobie z tym zadaniem. Utrudnieniem może być skakanie w kapeluszu

– plantatorzy noszą białe lub słomkowe kapelusze. Jeśli dziecko zgubi kapelusz, musi założyć go na głowę, zanim zacznie kontynuować skoki.

My bawiliśmy się w Skoki w workach  podczas wyścigów, konkursów lub też na festynach rodzinnych. Pamiętacie prawda?

6.„Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” – zabawa z Grecji. Jedno z dzieci to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy. W tym czasie dzieci szybko biegną w stronę Baby Jagi. Na słowo:  patrzy - dziecko, które jest Babą  Jagą  się odwraca. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.

Praca z KP4.33a – pisanie wyrazów po śladzie, łączenie zdjęcia z podpisem, kolorowanie. odnalezienie w książkach i albumach informacji na temat zabaw dzieci z różnych krajów.

Praca z KP4.33b –układanie wyrazów z rozsypanki literowej, łączenie wyrazów z obrazkami.