odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj103
ten tydzieńten tydzień867
ten miesiącten miesiąc1842
od startuod startu960718

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

Propozycje zabaw i zajęć dla przedszkolaków z grup:

„Żabki”, „Tygryski” i „Motylki”

w okresie 25.05-29.05.2020 r.

Temat: Święto mamy i taty

Szanowni Państwo, Kochane Dzieci!

Wydaje się, że dopiero rozpoczął się miesiąc maj - ten najpiękniejszy, w Polsce od wielu lat poświęcony Matce Bożej. A już dobiega końca…

Rozpoczniemy nasze zadanie modlitwą Zdrowaś Maryjo.

Wczorajsza niedzielna uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, Drodzy moi, uświadamia nam, że mamy dwie mamy - tę Niebieską i tę ziemską. Matka Boża Niebiańska, Maryja jest Mamą Pana Jezusa, której tytuły wymieniamy w Litanii Loretańskiej.

Rola Maryi wobec Wspólnoty Kościoła jest nieodłączna. Ona jest wszędzie tam, gdzie jest Syn Boży, Pan Jezus.

Kochane dzieci, ważne są słowa Matki Bożej skierowane do nas, kiedy mówiła podczas wesela w Kanie Galilejskiej, gdzie wraz z Panem Jezusem została zaproszona: „Zróbcie wszystko, cokolwiek Wam powie” (J 2,5). Potrzebujemy w życiu opieki mamy i potrzebujemy matczynej opieki Matyi. Obyśmy i my również mogli powiedzieć Matce Bożej tak jak powiedziała do Niej św.. Jan Paweł II, że jesteśmy TOTUS TUUS, w całości oddani pod opiekę Maryi (w pełni maryjni)

Proponuję odsłuchanie, a może nawet odśpiewanie wraz z dzieckiem litanii:

-Totus Tuus Litania loretańska dla przedszkolaka/ youyube

-Litania Loretańska do Najświętszej Maryi Panny 24 kwietna 2020 Mocni w Duchu/youtube

Wygłaszając kolejne wezwania do Maryi, które zaczynają się od słów „ Matko” z pewnością oczy naszego dziecka powędrują w stronę mamy. Podpowiedzmy dziecku, że jutro jest Dzień Matki, ze z tej okazji wszystkie dzieci - te duże i małe – swoim Mamom z okazji Ich święta składają życzenia, wykonują laurki, rysunki jako wyraz szacunku, miłości i podziękowania za troskę i wychowanie.

Proponuję, aby dzieci posłuchały co inne przedszkolaki mówią o swoich mamach z okazji ich święta: „Przedszkolaki doskonale wiedzą, za co kochają swoich rodziców. Dzień Mamy 2018”/ Google Chrome

Posłuchajcie Kochane Mamy piosenki dla Was:

Zespół Dziecięcy Fasolki –Życzenia dla mamy/ youtube;

Śpiewające Brzdące – Jesteś mamo skarbem mym/ youtube;

Moja mama – piosenki dla dzieci baju baju.tv/ youtube

Ja zaś powiem Wam, Kochane Mamy, aby Dzień Matki stał się dla każdej z Was chwilą z życzeniami i modlitwą, by podziękować Bogu za miłość i dar dobrego serca Mamy.

Pozwolę sobie również przekazać życzenia dla Mam za tygodnikiem katolickim „Niedziela”:

"Wszystkim Mamom, z okazji Ich święta, pragniemy złożyć najlepsze i najserdeczniejsze życzenia wszelkiego Dobra, Bożego błogosławieństwa i codziennej opieki najlepszej z Matek. Niech dary Zdrowia, Radości i wdzięczność za każdy gest miłości, dobroci pomagają Wam, Drogie Mamy, wypełniać jak najlepiej Wasze życiowe powołania."

Szczęść Boże Wszystkim.

Z Panem Bogiem

katechetka Anna Barłóg

 

 

„Żabki”

1. Rodzina- obejrzyj  ilustrację i opowiedz, kto należy do Waszej Rodziny.

https://cloud2n.edupage.org/cloud?z%3AsX0JPLxNm7Zhef%2BrD27cNdBbWd0fTF3ZXBII0kGYa4BIpzq9mv%2FUHCtMyFrmBHWP

„Moi rodzice” – dzieci wypowiadają się na temat roli rodziców.

2. „Przeciwieństwa” – swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw. Przy dowolnie wybranej muzyce dziecko porusza się szybko, wolno, do przodu, do tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności ruchowej rodzic zaznacza przeciwny ruch, np. teraz będziesz poruszać się do przodu, a teraz przeciwnie: do tyłu itp.

Proszę obejrzeć filmik o przeciwieństwach-link poniżej

https://www.youtube.com/watch?v=9eZGeVdTuv4

Rozmawiamy z dziećmi na temat:  Co to jest przeciwieństwo? Dzieci odpowiadają i rozmawiają na temat swoich doświadczeń, podają przykłady.

3. Praca z KP2.31 – dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci łączą tylko koraliki okrągłe i przeliczają je. KP2.32, kredki

4. Nauka piosenki:

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dj09kDRPi3tE%26list%3DPL-N_22-3j4-FMGj88RcQg1wo_N98fbNX3%26fbclid%3DIwAR2j0WQ1g3roS4NVZV0H4zaB-xead2QSkwjJwpNiLUUAWI0ho88Xa8j33ac&h=AT117aFsMkgqu8l4WnbN-Z4NGqe8sdxv97LOaaWCNvDsIB-fpcrpufRclo3Q230qqj9qxlgGAe_Z5q_j0r8gmON951fDL5RzPB1aN5VtinaVnfg_VxRM89jZuEMfHcehY2s

Zozi – „Dziękuje mamo, dziękuje tato”

1.Uczyliście mnie chodzić, uczyliście mnie mówić,

jak się zachowywać

jak zwracać się do ludzi.

Ja mogę na Was liczyć,

wiem, że mi pomożecie

najlepszych mam rodziców

na całym wielkim świecie.

Ref:

Dziękuje mamo, dziękuje tato

za każdą zimę, za każde lato

dziękuje mamo, dziękuje tato

za to że macie dla mnie czas

bardzo kocham Was!

2. A najpiękniejsze chwile

są kiedy mnie tulicie

dajecie mi buziaki

idziemy tak przez życie

co mogę dla Was zrobić?

jak mogę się odwdzięczyć?

jesteście w moim sercu

będziecie w mej pamięci

Ref: Dziękuje mamo, dziękuje tato….

5. „Narysuj mamę, narysuj tatę” – rysowanie postaci, rozwijanie zdolności manualnych, przygotowanie zagadek dla najbliższych. Dzieci rysują postać wybranego rodzica lub ich oboje na kartce A4. Rozmowa z dziećmi na temat: ulubiona potrawa mamy/taty,imiona, co lubią robić, gdzie pracuja itp.

6. „Co to za przedmioty?” – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, rozwiazywanie zagadek literackich. Dzieci siedzą w kole N. czyta zagadki. Ta czupryna na długim patyku zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku. (mop)

Kawałek tkaniny skromnie na ciebie zerka.

Zetrze kurz szybciutko, bo to mała... (ścierka)

Co to za maszyna z nosem długim jak u słonia? Zbierze paprochy, brud z dywanu pokona (odkurzacz)

Leży obok drzwi, bez słowa, cichutko.

Gdy wytrzesz w nią buty, będzie czyściutko (wycieraczka)

Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie.

Jedna zmiecie piach, wyrzuci go druga (zmiotka i szufelka)

  • Praca z KP2.32 – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, usprawnianie czynności manualnych. Dzieci wskazują przedmioty służące do sprzątania i je kolorują.

7. „Niespodzianka” – zachęcanie dzieci do przygotowania niespodzianek dla najbliższych- brata, siostry, babci, dziadka cioci, rodziców.

Laurka dla mamy

8. „Tulipany” – rozpoznawanie i podawanie nazw części rośliny (łodyga, liście, kwiat), doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem, do wyboru, kredki, plastelina. Rodzic  prezentuje dziecku bukiet tulipanów. Wraz z dzieckiem  omawia wygląd kwiatów, zwraca uwagę na ich części, delikatność płatków oraz zasadność trzymania kwiatów ciętych w wodzie. http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kwiaty/tulipan

9. Ćwiczenia ruchowe podałam już na naszej grupie- zachęcam dzieci i rodziców

10. W miarę możliwości, zabawy na świeżym powietrzu.

 

„Tygryski”

  • Zajęcia ruchowe

,,Wiatraczki” – krążenia ramion (wymachy wyprostowaną : prawą , lewą , obiema rękami ; do przodu ,do tyłu . Podobnie ćwiczą nogi .

- Rodzic mówi dziecku na ucho , jakim zwierzęciem jest ( np. .pies , kura , kaczka , kot ). Dziecko przemieszcza się po pokoju, naśladując ruchy danego zwierzęcia i wydawane przez nie odgłosy .

- Dziecko tańczy z rodzicem na gazecie do wybranej muzyki, tak by nie wyjść stopami poza jej granice (w kółeczko, na prawej nodze, na lewej nodze itp. ).

- "Celowanie do kosza” – rodzic ustawia dwa pojemniki (mogą być sznurki ułożone na podłodze w kształcie koła), dziecko i rodzic wykonują po 10 rzutów piłeczką.

Wygrywa osoba, która odda więcej trafionych rzutów .

- ,,Na wiosennej łące” – dziecko naśladuje skoki zająca, brodzącego bociana, skaczącej żabki, itd.

  • ,, Pokrzywa ” - rodzic rzuca piłkę do dziecka, wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo ,,pokrzywa” nie można złapać piłki. Kto się pomyli, robi 3 przysiady.

2.,,Dla Mamy i Taty” - czytanie wiersza przez rodzica.

Mamusiu kochana!

Grzeczna będę dziś od rana.
Niech słoneczko ci zaświeci. – dziecko podnosi ręce w górę kreśląc kółka
Radość wielką sprawią dzieci.
Abyś była uśmiechnięta - dz. palcem maluje uśmiech na twarzy
Bo dziś, Mamo – Twoje święto - dz. pokazuje na mamę
My o tatę zawsze dbamy - dz. wskazuje na siebie
Nawet gdy go nie słuchamy – dz. kiwa przecząco, machając palcem
Gdy mu napytamy biedy - dz. chwyta głowę w dłonie
To kochamy go i wtedy-  dz. krzyżuje ręce na piersiach
Lecz od dzisiaj przyrzekamy- dz. podnosi  dwa palce na znak przysięgi
Nie zasmucać taty, mamy – dz. przecząco macha  palcem
I mieć buzię uśmiechniętą – uśmiecha się
W takim Dniu – jak Wasze święto - pokazuje na rodziców

Poznawanie znaczenia słowa święto. Odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca.


Potrzebujemy: kalendarze różnego typu, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe.

  • Rodzic pyta dzieci, co według nich znaczy słowo święto.
  • Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat znaczenia tego słowa.
  • Następnie Rodzic pokazuje dzieciom różnego rodzaju kalendarze, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe itd.
  • Rodzic odczytuje nazwy świąt. Zwraca uwagę na występujące w ciągu roku święta członków rodziny, które nie są oznaczone na czerwono.
  • Wyszukuje dni urodzin swoich dzieci.
  • Następnie pyta, jakie święto się zbliża. Wskazuje daty ustalone na święto mamy i święto taty.
  • Pyta, w jaki sposób dzieci mogą podziękować rodzicom za ich miłość i opiekę.

 Portret Mamy -praca plastyczna. dziecko rysuję portret mamy. Rodzic zadaje pytanie: Czy wiesz, co to jest portret? Portret przedstawia daną osobę i pokazuje jej wygląd. Przyjrzyj się, jak wygląda mama. Jakie ma włosy: jasne, troszkę ciemniejsze czy całkiem czarne? Są długie czy krótkie? Jakiego koloru ma oczy? To wszystko narysuj w swojej pracy. Pięknie ją pokoloruj. Powodzenia!

,,Ramka dla mamy” - praca z Wyprawki str.50

A teraz posłuchajcie I zwrotki  piosenki o mamie „Moja mama jest kochana":

https://www.youtube.com/watch?v=JperH-I6LaM

3.Portret taty Renata Piątkowska – czytanie opowiadania przez Rodzica.

Jak ja lubię rysować. A właśnie wczoraj w przedszkolu nasza pani powiedziała:

– Dzieci, zbliża się Dzień Ojca. Z tej okazji niech każde dziecko namaluje portret swojego taty. Potem oprawimy wasze rysunki w ramki i prezent gotowy. Wszystkie dzieci zabrały się do pracy. Malowały w skupieniu. Niektóre z przejęcia wysunęły nawet koniuszki języków, a inne przygryzały wargi.

– Tomek, zobacz – powiedział Maciek, pokazując swój rysunek – Mój tata jest nawet trochę podobny do twojego.

– No chyba tak. Rysunki Wiktora i Szymona też mało się różnią od naszych – stwierdziłem.

– Za to zobacz rysunek Bartka – szepnął Maciek – On namalował tacie długie włosy i kolczyk w uchu.

  • No to może on się pomylił i narysował swoją mamę – zaciekawiłem się. Inne dzieci też zwróciły uwagę na rysunek Bartka.
  • – Proszę pani, czy tak może wyglądać tata? – zapytała Ania, wskazując palcem na kartkę Bartka.
  • – Jego tata ma dłuższe włosy niż moja mama – zmartwiła się Marta.
  • – Odczepcie się – zdenerwował się Bartek – Mój tata ma długie włosy, bo mu się tak podoba.
  • – Ciekawe, czy on czasem zaplata je sobie w warkoczyki? – chciała się dowiedzieć Ania.
  • – To nie może być tata – stwierdził Olek – bo panowie nie noszą kolczyków. To na pewno jest jego mama.
  • – Wcale nie. – Bartek był już bliski łez. – To jest mój tata, a wy się nie znacie!
  • Pani kazała powiesić dzieciom gotowe rysunki na ścianie. Jednak Bartek schował swój obrazek i nie chciał go już nikomu pokazywać.
  • – Dzieci – powiedziała pani – tatuś Bartka nosi długie włosy i kolczyk w uchu. Bartek świetnie go namalował, bardzo mi się podoba jego praca. Tata Bartka jest muzykiem, artystą, występuje na scenie. Artyści często ubierają się kolorowo, noszą długie włosy, czasem nawet farbują je na różne kolory. Ale pamiętajcie, że jeśli ktoś wygląda lub ubiera się inaczej, to nie powód, żeby się z niego śmiać lub mu dokuczać. (…)
  • – Dzieci, jutro w przedszkolu będzie dzień muzyczny. Poznacie różne instrumenty. Zobaczycie, jak się na nich gra. To właśnie tata Bartka opowie Wam wiele ciekawych rzeczy o muzyce. (…) I rzeczywiście, następnego dnia tata Bartka przyniósł do przedszkola gitarę, harmonijkę, flet i skrzypce. Jakoś nikt nie wspominał już o jego długich włosach i kolczyku w uchu. Tata Bartka zachęcał wszystkich, by spróbowali zagrać coś na flecie i gitarze. Dzieci były zachwycone, a Bartek pękał z dumy. Już nikt nie śmiał się z jego rysunku, który Bartek, nie wiadomo kiedy, powiesił obok innych.

Rodzic  zadaje pytania: Co robiły dzieci w przedszkolu? Dlaczego dzieci zainteresowały się rysunkiem Bartka? Kim okazał się tata Bartka? Kim jest twój  tata? Czym się zajmuje? Po rozmowie na temat opowiadania dziecko rysuje  portret taty.

,,Opaski indiańskie” - praca z Wyprawki str.51-52 - wykonywanie prezentu dla taty.

4.,,Moja rodzina” – doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania liczb.

Rodzic pyta: ,,Ilu członków liczy nasza najbliższa rodzina?” 

Dziecko przelicza na paluszkach. Podobnie postępujemy: ,,Ile jest dziewczynek? (np.  mama i córka , babcia), ,,Ilu chłopców ?”.

R. - ,,Kogo jest więcej?

Dz. porównuje. R. -,,O ile więcej jest dziewczynek niż chłopców ?”, ,,O ile mniej jest chłopców?”. 

Podobnie postępujemy w odniesieniu do wieku członków rodziny - ,,Kto jest najstarszy?”, "Kto najmłodszy?”, "Ma tyle samo lat – po równo?”

Uwzględniając wzrost, pytamy "Kto to jest najwyższy? ”, "najniższy?”, "taki sam?” .

 5.Przypomnienie krótkiego wierszyka o członkach rodziny, zabawa paluszkowa:

 „Rodzina”

Ten pierwszy to dziadziuś (pokazujemy kciuk)
Tuż obok babunia (palec wskazujący)
Największy to tatuś (palec środkowy)
A przy nim mamunia (palec serdeczny)
I ja dziecina mała (palec mały)
A to rodzinka moja rączka cała( machamy ręką)

6.Zagadki:

Łatwą zagadkę dziś mamy, kim jest mama mamy? (babcia)

Czerwony kubraczek, czerwona czapeczka, przez las do babci idzie panieneczka (Czerwony kapturek)

Wszyscy do mnie zaglądają, co o wygląd schludny dbają (lusterko)

Śnieżną buzię ma i siedmiu krasnali zna (Królewna Śnieżka)

Choć ma rogi i nogi nie ruszy z podłogi (stół)

Choć posiada pancerz, wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi wolno spaceruje (żółw)

Kiedy w nim kipi woda, gwiżdże jak lokomotywa? (czajnik)

Dobre ma zwyczaje ludziom mleko daje (krowa)

Skacze w parku po drzewach, żaden orzech nie jest dla niej trudny do zgryzienia (wiewiórka)

W lecie jest krótka a długa w zimie. Jak jej na imię (noc)

Mrugają, mrugają, choć oczek nie mają. Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie (gwiazdy)

To raz utyje, to znowu schudnie. Gdy noc przychodzi świeci nam cudnie (księżyc)

Piknik praca z KP2.39 - dziecko opowiada o tym, czy było kiedyś na pikniku oraz co można na niego zabrać, następnie wykonuję polecenia z KP2.39.

Na biwaku - praca z KP2.40

 Moja rodzina -praca plastyczna,chętne dzieci mogą namalować rodzinę, praca może być pomalowana farbami i przesłana do wychowacy.

 

„Motylki”

Zachęcam do porozmawiania z dzieckiem na temat wtorkowego Dnia Mamy. Proszę wyjaśnić dzieciom, że to ważne święto dla każdej z mam, że mamy opiekują się dziećmi, dbają o nie i o dom. Można powiedzieć dziecku, że mamie będzie miło, jeśli dziecko będzie pamiętać o tym święcie, złoży życzenia, uściska, da buziaka albo samo wykona jakiś upominekJ

Propozycja zabaw ruchowych

Zachęcam do jak największej aktywności na świeżym powietrzu, swobodnych zabaw ruchowych na dworze.

„Podróż samochodem do przedszkola” – dzieci, rodzeństwo i rodzice naśladują jazdę samochodem, starają się nie zderzać. Na hasło R. Czerwone światło! – stają w miejscu, na słowa Korek! – naśladują dźwięk klaksonów.

„W obcym mieście” – piesi chodzą w różnych kierunkach, bez potrącania, patrząc kolejno: na podłogę, na stopy, kolana, brzuchy innych, uśmiechają się do siebie, pozdrawiają się skinieniem głowy, machają ręką, witają się uściśnięciem dłoni, mówią Dzień dobry .

Piosenka „Moja wesoła rodzinka” Zatańczcie i zaśpiewajcie z pokazywaniem  piosenkę o rodzinie: https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Posłuchajcie i poruszajcie się do piosenki „Bo rodzina-to rodzina” https://www.youtube.com/watch?v=qxPyWet7_hk

Propozycje edukacyjne

„Zawody rodziców”– przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez rodziców. R. zadaje dzieciom pytanie, czy wszystkie mamy pracują zawodowo. Pyta, czym zajmują się ich mama, czym tata (np. kuzyna, kuzynka, kolegi). Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez rodziców.

 

„Wesoły tata” – praca z wierszem Piotra Pollaka. R. czyta dzieciom wiersz:

Mój tata jest niepoważny,

ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

– Wciąż rosnę!

On mówi:

– Skąd, ty malejesz!

Nie lubisz kaszy na mleku,

zostawiasz ser i warzywa,

więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

tylko wciąż ciebie ubywa!

Staniesz się taki malutki,

że w krasnoludka się zmienisz,

będziesz się kąpać w akwarium

i drzemać w mojej kieszeni.

Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

tylko z chomikiem lub z myszką.

Ja na to:

– Dobrze, tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

chrup marchew i sałatę,

bo jak się zmienię w zająca,

chcę mieć zająca – tatę.

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania: O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu?

Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę?

W czym chcecie naśladować swojego tatę?

 

„Mama ma zmartwienie” – praca z wierszem Danuty Wawiłow, uwrażliwienie na emocje innych, rozmowy na temat emocji osób dorosłych.

Mama usiadła przy oknie.

Mama ma oczy mokre.

Mama milczy i patrzy w ziemię.

Pewnie ma jakieś zmartwienie…

Zrobiłam dla Niej teatrzyk,

a Ona wcale nie patrzy…

Przyniosłam w złotku orzecha,

a Ona się nie uśmiecha…

Usiądę sobie przy Mamie.

Obejmę Mamę rękami

i tak jej powiem na uszko:

„Mamusiu, moje Jabłuszko!

Mamusiu, moje Słoneczko!”.

Mama uśmiechnie się do mnie

i powie: „Moja córeczko!”.

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Kto wystąpił w wierszu? W jakim nastroju była mama dziewczynki? Co próbowała zrobić dziewczynka? Jak pomogła mamie?. R. rozmawia z dzieckiem na temat jego rodziców. Pyta: Czy bywają smutni? Dlaczego? W jaki sposób można im wtedy pomóc?.

„Jeż” –opwiadanie. Rodzic czyta dziecku: fragment z opowiadania Katarzyny Kotowskiej

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.

Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:

– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…)

Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

– A u kogo ja byłem w brzuchu?

– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

– Czy płakałaś, jak mnie nie było?

– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.

Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dzieciom pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał?

Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?

Po odczytaniu opowiadania warto poruszyć z dzieckiem trudny temat jakim są samotne opuszczone dzieci, adopcje, dzieci wychowywane przez dziadków, rodziny patchworkowe.

Propozycje prac plastycznych:

Zachęcam do wykonania własnoręcznej pracy plastycznej dla mamy z okazji Jej święta. Rodzic może pomóc, zachęcić słowami „Zrób coś dla mnie, będzie mi miło”.  Oto przykładowe prace:

„Prezent dla mamy” – zabawa plastyczna, obrazy dla mam ze zdjęcia.

Każde dziecko przykleja zdjęcie mamy (lub narysowany jej portret) na kolorową kartkę z bloku. Następnie ozdabia kartkę serduszkami wyciętymi z kolorowego papieru lub innymi dekoracjami (naklejki, kwiatki, wzorki wycięte z dziurkacza ozdobnego). Rezultatem pracy są prezenty dla mam.

„Serce”. Rodzic rysuje na kartce serce. Dziecko samodzielnie je wycina i ozdabia rysunkami lub innymi dekoracjami. Serce można podarować mamie na „Dzień Matki”

„Kwiatek” Dziecko macza rękę w farbie, odbija dłoń na kartce. Wycina odciśnięte wzory. Nakleja na kolorowy brystol, dorysowuje łodygę i liście lub np. dokleja patyczek. Powstaje kwiatek, doskonały na prezent dla mamy.

Propozycje zabaw dydaktycznych

„Moja rodzina” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność przeliczania, porównywania liczb. Poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny. R. pyta dzieci: Ilu członków liczy nasza najbliższa rodzina?. Dziecko może spróbować zapisać odpowiednią liczbę na kartce. Przynosi tyle klocków, elementów ile osób jest w rodzinie. Rodzic zadaje różne pyta mobilizujące dziecko do liczenia: A jak mama jest w sklepie ile osób jest w domu? A jeśli mama z tatą pojadą do  kina ile osób zostanie? Jeśli Ty i np. siostra jesteście  w szkole ile osób zostaje? A jak przyjedzie babcia ilu nas jest?

Propozycje kart pracy

- Dziecko wykonuje karty pracy nr 4 od KP22a do KP24b